Marine Harvest, de grootste producent van Atlantische zalm ter wereld, gaat vanaf 1 januari 2019 verder onder een nieuwe naam: Mowi. Ook lanceert het bedrijf een wereldwijde merknaam: MOWI.
De keuze voor de nieuwe naam is een historische: vijftig jaar geleden werd Marine Harvest onder de naam Mowi opgericht door de Noorse Thor Mowinckel. Mowinckel, afkomstig uit een geslacht van Duitse handelaren, was midden jaren zestig van de vorige eeuw de drijvende kracht achter het zalmbedrijf, aldus Salmon Business. Hij startte zijn kwekerij op het Noorse eiland Sotra, vlakbij Bergen. Daar ontwikkelde hij met behulp van het Bergen Aquarium en financiële injecties van het bedrijf Norsk Hydro een moderne zalmkwekerij met gesloten netkooien.
Pan Fish en Fjord Seafood
De naam van het bedrijf veranderde uiteindelijk in Hydro Seafood. De productievolumes van dit bedrijf domineerden lange tijd de Noorse zalmindustrie.
In 2000 was Hydro Seafood al een van de grootste viskweker ter wereld, met een 70.000 ton zalm per jaar. Dat jaar werd het bedrijf voor ruim 209 miljoen euro verkocht aan het van oorsprong Schotse Marine Harvest, in 1999 overgenomen door de Nederlandse voergigant Nutreco. Dat bedrijf had zelf al kweekactiviteiten in onder meer Chili en Canada, die werden samengevoegd. in 2006 kocht de Noorse reder John Fredriksen het bedrijf terug en fuseerde het met de bedrijven Pan Fish en Fjord Seafood, eveneens onder de naam Marine Harvest. Daarmee was het bedrijf de grootste viskweker ter wereld, met een gezamenlijke jaarproductie van 400.000 ton zalm.
Verticale integratie
Nu, twaalf jaar later, keert het bedrijf met de naam Mowi terug naar de eigen roots. “Mowi is een inspirerende naam die herinnert aan onze pioniersgeest van de afgelopen 50 jaar”, aldus Alf-Helge Aarskog, CEO van Marine Harvest, tijdens de lancering van de nieuwe strategie in het Schotse Edinburgh. “Sinds 1964 zijn we uitgegroeid tot een wereldwijd, volledig geïntegreerd bedrijf, inclusief fokprogramma, voerproductie, kweek, verwerking en verkoop. In die hele periode zijn we altijd trouw gebleven aan onze kernwaarden – de zorg voor onze medewerkers, onze vis, onze klanten en het milieu.”