Jan van de Werken, Category manager Vis van Makro Nederland, ontving op 30 januari een oorkonde als ambassadeur voor Noordzee vis.
Dat gebeurde tijdens een community bijeenkomst van de Stichting Noordzee vis uit Scheveningen, in de Makro vestiging Wateringen. Tijdens de drukbezochte bijeenkomst gaven verschillende inleiders informatie over Noordzee vis en gerelateerde onderwerpen. Barry Verbeek, bestuurslid van de stichting Noordzee vis uit Scheveningen, informeerde de aanwezigen over de plannen voor het komende jaar, waaronder de uitgave van een kookboek en de organisatie van een kookwedstrijd met Noordzee vis.
Kees Taal (W. van der Zwan & Zn) vertelde over de actuele situatie rond de pulsvisserij, waarmee met name tong en schol gevangen wordt, en SVO docent John Willems ging uitgebreid in op de bereidingsmogelijkheden van Noordzee vissoorten als steenbolk, wijting, bot en schar.
Bot en rode poon
Makro is de eerste ‘algemene’ groothandel die ambassadeur wordt, na verschillende restaurants, visgroothandels en viswinkels. Jan van de Werken gaf toelichting op de keuze van Makro voor Noordzee vis, inmiddels een jaar geleden. “Voor ons zijn herkomst en transparantie belangrijk en daarom werken we graag met Noordzee vis. We willen bekendheid geven aan Noordzee vis, door de verschillende soorten veelvuldig aan te bieden, onder meer als Daily catch, maar ook door workshops voor onze klanten en story telling via de sociale media. En dat werkt: we verkochten vorig jaar bijvoorbeeld 58 procent meer bot dan in 2016 en 40 procent meer rode poon.”
De bijeenkomst werd besloten met een rondleiding over de visafdeling.